حافظ تجهیز

وبلاگ آموزشی فروشگاه حافظ تجهیز

وبلاگ آموزشی فروشگاه حافظ تجهیز

در این وبلاگ آموزشها و مطالب مفید در مورد محصولات فروشگاه حافظ تجهیز ارائه خواهد شد

بایگانی

ماساژ و فواید آن

چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۰ ب.ظ

تعریف:

ماساژ فقط فشردن عضلات نیست بلکه تحریک نقاط مخصوصی از خطوط اصلی انرژی بدن می باشد که با فشردن این نقاط گره های موجود که سدّ راه جریان انرژی حیاتی بدن شده اند برطرف شده و به حرکت روان انرژی در خطوط اصلی بدن کمک می شود که از مزایای آن می توان به کاهش درد های موضعی و استرس های روزانه،کاهش خطر ابتلا به واریس، کمک به درمان سیاتیک و کمر درد، کمک به تناسب اندام و حذف چربی های اضافی، رفع گرفتگی های عضلانی، خون رسانی بهتر به ارگان های بدن و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

معمولا انواع ماساژ با مکانیسمی مشابه برروی بدن اثرمی گذارند. زمانی که ماهیچه بیش ازحد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاکتیک می تواند باعث درد، گرفتگی وحتی اسپاسم عضلات شود.
ماساژ گردش خون وجریان لنفاوی رابهبود بخشیده، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافت های مزبورمی رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی کمک می کند.
همچنین عضلات درحال کشش می تواند به رگهای خونی واعصاب فشارآورده و با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مورد اثر، بتدریج فشارعضله براعصاب درگیرکاهش می یابد که باعث کاهش درد می گردد.
علاوه براین، ماساژباعث افزایش اندرفین ها (نابودکننده های درد) وافزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل کننده خلق وخوی) می شود و نیز باعث آزاد سازی هورمون استرس ( کورتیزول ) می گردد. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها براثراسترس تضعیف شده توصیه می شود. بخصوص اگر در حین ماساژ دمای نقطه ماساژ را با وسیله ای مصنوعی تغییر دهیم. برای تغییر این دما می توان از وسایل و دستگاه های مختلف استفاده کرد. برخی تجهیزات دمای نقطه ماساژ را بالا برده و تجربه ماساژ گرم ( بخوانید : ماساژ گرم ) را برای فرد به ارمغان می آورند و برخی دیگر از تجهیزات نیز نقطه ماساژ را سرد کرده و ماساژ سرد ( بخوانید : ماساژ سرد ) را عملی می سازند.

فواید ماساژ: 

رفع خستگی و استرس – ایجاد آرامش – سبکی حجم – ریلکسیشن – تمدد اعصاب – سرعت بخشیدن به جریان خون- سالم سازی بدن- پیشگیری از بسیاری بیماریها- تناسب اندام رفع کوفتگی و گرفتگی عضلات

تاثیرات فیزیولوژیکی

۱- برپوست :

ماساژ در پوست باعث بهتر شدن گردش خون و نیز باز شدن مجاری غدد چربی و عروقی شده که این امر به دنبال کنده شدن بخش قشری پوست صورت میگیرد. همچنین باعث تنفس پوستی وعملکرد تراوش آن می شود. پوست گرم شده و به همین سبب خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست می گردد و نهایتاٌ اینکه کمک به دفع سریع تر مواد زاید متابولیکی و از بین رفتن چسبندگی های مزمن میشود.

۲- بر سیستم گردش خون:

ماساژ باعث کمک به برگشت خون و لنف از اندامها و عضلات به قلب می شود و برای رسیدن به هدف فوق باید جهت ماساژ از اندامها به طرف مرکز بدن یا قلب باشد. در هنگام انجام ماساژ روی اندامها و عروق خونی فشار وارد می شود که باعث برگشت مواد و خون از عضلات به سمت قلب می شود و در نتیجه از توقف مواد زاید همراه با خون و لنف جلوگیری به عمل می آید.
از طرف دیگر در اثر فشاری که برروی بافتها وارد می شود به طور رفلکسی، مویرگها اتساع پیدا می کنند و مقدار خونی که بین بافتها مبادله می شود افزایش می یابد.

۳- بر عضلات و مفاصل:

ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک میکند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی میشود و موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می شود.
در مجموع ماساژ در بدست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته، کمک موثری میکند و عضلات را به حالت استراحت بر می گرداند . همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافتهای اطراف آنها شده و موجب تسریع در جذب تراوشات مفصلی ( مایع سینویال) گردیده و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنت های مفاصل و نیز بهبود تحرک آنها را به همراه دارد.

۴- برروی درد:

شاید یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد باشد; چون ماساژ از یک طرف با دفع مواد زاید در بافتها موجب کاهش درد و ناراحتی می شود (یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضلات را کاهش می دهد) و از طرف دیگر باعث بالا رفتن آستانه درد گیرنده های عصبی می شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را بصورت ملایم شروع کنیم و بتدریج بر شدت حرکات آن اضافه نماییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرنده های درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود.

۵- تاثیرات روحی ماساژ:

با توجه به وجود استرس ها و هیجان های ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می آید، عضلات خسته و سفت می شوند و قرار گرفتن در محلی ساکت و آرام و دراز کشیدن برروی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می شود.
همچنین اگر درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ برطرف گردد تاثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی بجای می گذارد.

ماساژ زیبایی

بررسی ها

بررسی ها نشان می دهند ماساژ درمانی در رفع بسیاری از درد ها تاثیر دارد . از جمله می توانند برای درمان کمردرد های مزمن بسیار موثرتر از سایر روشهای درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد.
این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه های روحی تکان دهنده موثرتر از روشهای درمانی رایج است.
ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله موثر با درد افزایش می دهد.
ماساژ آنچنان لذت بخش است که با هیچ تفریح دیگری قابل مقایسه نیست. انجام ماساژ قبل و بعد از تمرینهای ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش میدهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع میکند .یک ماساژ میتواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در شما تقویت کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی ازاین طریق تسکین می یابد و التیام می پذیرد.
به ماساژ بعنوان یک طب طبیعی وغیر دارویی اعتماد کنید.

<<<<با تشکر از سایت ایران ماساژ>>>>

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۵
فروشگاه حافظ تجهیز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی